Blog

Zo zet je AI in bij het schrijven en blijven ook jouw teksten origineel, authentiek en divers

Hoe gebruik je de kracht van AI bij het schrijven van teksten en blijf je origineel, authentiek, divers en nieuwsgierig? Ik geef 3 handreikingen die ik als tekstschrijver gebruik en ook voor jou handig zijn bij het schrijven van zakelijke teksten.

Samenvatting:

  • In dit blog neem ik je mee in mijn experiment hoe je AI-tools zoals ChatGPT kunt inzetten om aantrekkelijke en effectieve zakelijke teksten te schrijven, zonder je authenticiteit en eigen stijl te verliezen.
  • Ik vertel je over hoe je met slimme prompts en het volgen van de Triple B-basisprincipes de output van AI gericht en relevant maakt.
  • Houd altijd de regie, is mijn boodschap, AI is je sparringpartner en niet je eindbaas.
  • Blijf als schrijver actief betrokken en gebruik technologie als hulpmiddel om teksten te creëren die in beweging zetten.

‘Gebruik AI-tools, maar vertel niet dat je ze gebruikt’, las ik vorige week in een post op LinkedIn. De opmerking trok direct mijn aandacht. Ik had net mijn eerste blog gepubliceerd over hoe ik al even AI inzet als tekstschrijver. Nieuwsgierig klikte ik op het artikel. De redenering? Mensen hechten aantoonbaar meer waarde aan producten of diensten als ze geloven dat er écht moeite in is gestoken. En die schijn heb je blijkbaar tegen als je open bent over de inzet voor AI.

Mijn klanten profiteren ervan

Nu misschien nog wel, zeg ik erbij, maar dat zal snel veranderen. Het psychologisch principe erachter snap ik trouwens wel: mensen waarderen iemands inzet meer als ze aannemen dat er veel menselijke inspanning in zit. Toch kies ik ervoor om opnieuw een blog te schrijven over AI en schrijven - samen met ChatGPT :-)

Waarom? Omdat ChatGPT mijn werk makkelijker én beter maakt. Met de juiste prompts krijg ik bijvoorbeeld in een paar seconden citaten, samenvattingen en frisse ideeën voor tussenkoppen en call-to-actions. Door te blijven experimenteren zie ik mijn teksten scherper en lezersgerichter worden. Ook mijn klanten profiteren daarvan: efficiënter werken bespaart hen tijd en geld, zonder dat de kwaliteit eronder lijdt.  

Ik hoor van steeds meer professionals dat ze de voordelen van AI inzien en ermee experimenteren.

3 handreikingen voor iedereen die teksten schrijft

Niet dat daarmee de kous af is en het gesprek voorbij (deze zin zou ChatGPT niet kunnen schrijven trouwens, is dus ook 100 procent van mezelf). Want een essentiële en uitdagende vraag in deze razendsnelle transformatie van het schrijversvak is hoe je bij het schrijven van je (zakelijke) teksten de kracht van AI benut en toch origineel, authentiek, divers en nieuwsgierig blijft.

Ik geef 3 handreikingen die ik als tekstschrijver gebruik en die ook voor jou handig kunnen zijn. Ik hoor van steeds meer professionals (o.a. hulpverleners, vastgoedprofessionals, predikanten en mensen in de juridische sector) dat ze de voordelen van het gebruik van AI inzien en ermee experimenteren.

  1. Houd de 3 basisprincipes van Triple B als leidraad

Voor wie schrijf je? Wat wil je zeggen? En waarom zou je lezer daar tijd aan besteden? Gebruik deze 3 basisprincipes van Triple B (doelgroepdenken, hoofdboodschap en 'What’s in it for me?') in een van je eerste prompts, dat maakt de output van AI direct relevanter en gerichter.  

  1. AI is jouw stagiair en sparringpartner, niet jouw eindbaas

Gebruik AI (zoals ChatGPT of Claude) om bijvoorbeeld ideeën op te doen, samenvattingen te maken of teksten te herschrijven, maar houd zelf de regie. Met slimme prompts kun je ChatGPT snel laten meedenken over bijvoorbeeld call-to-actions of alternatieven voor tussenkoppen. Maar AI bepaalt nooit de finale tekst – dat doe jij.

Eerste prompt voor ChatGPT als aanzet voor dit blog, dus om te sparren.

  1. Houd zelf altijd de regie: 'human-in-the-loop'  

AI werkt het beste als jij actief betrokken blijft bij elke stap: jij stuurt, beoordeelt en verfijnt. Zo houd jij in de gaten dat jouw e-mails, verslagen, briefings of blogs aantrekkelijk en effectief zijn, oftewel: lezers in beweging zetten. In de bestseller Co-intelligentie - Slimmer werken met AI wordt het belang van een 'human-in-the-loop'-aanpak benadrukt: AI werkt pas echt goed wanneer de mens actief betrokken blijft in het proces.

De ambachtelijke aanpak

Tot slot dit: hoe enthousiast ik ook ben over mijn nieuwe stagiair en sparringpartner, ik blijf bewust regelmatig teksten schrijven zonder gebruik van AI. Columns, essays of - zoals ik onlangs schreef - een tekst bij een eindejaarsgeschenk vragen om een 'ambachtelijke' aanpak. Minutenlang zoeken naar het juiste woord, zinnen slijpen en een rondje lopen. Of de was ophangen en dan die sublieme ingeving krijgen en naar m'n laptop hollen: dat blijft het échte werk, waar technologie niet tegenop kan.

Vanaf aanstaand voorjaar geef ik de nieuwe training 'Zet in beweging met Triple B en AI'. Neem alvast contact met mij op als je hier meer over wilt weten.

Ik wil meer weten over deze training

Werk, nieuws en blogs