Maak je geen illusies: de ontvangers van jouw e-mails, memo's en verslagen (zakelijke teksten) hebben meestal geen tijd en zin om die te lezen. Dat toont onderzoek aan. Ik ontwikkelde een aantal simpele trucs die je toepast in de eerste regels van een tekst. Het verwachte effect? Jouw lezers leggen even alles opzij om de tekst te lezen.
Hoe doe je dat, je lezers als het ware direct in hun nekvel grijpen met zakelijke teksten? In de eerste regel van een e-mail bijvoorbeeld of (concreet voorbeeld dat laatst langskwam) in een memo om een nieuwe schrijfmethode voor basisschoolleeerlingen bij collega's te introduceren?
Als je onderstaande simpele tips toepast, vergroot je de kans dat jouw lezers even alles opzijleggen om de tekst te lezen:
- Je bent geen robot dus schrijf niet als een robot, iets wat juist in zakelijke teksten veel gebeurt. Lees de tekst een keer hardop aan jezelf voor: hoor je jezelf spreken of hoor je een 'machine'?
- Vraag je vooraf af: hoe help ik mijn lezers door wat ik in mijn tekst te bieden heb? Haak daarop direct in de eerste regel(s) in.
- Vermijd de veelgebruikte lange aanloop maar val met de deur in huis. Let op: dit is lastiger dan je denkt en vraagt durf omdat bijna iedereen die lange aanloop neemt en jij het dus anders gaat doen.
- Raak het hoofd én het hart van je lezers, hoe? Door bovenstaande 3 tips toe te passen en zo relevantie en urgentie te communiceren.
Wil jij een zakelijke tekst die jij schreef gratis laten beoordelen op de boeifactor in de eerste regel(s)? Stuur me snel een berichtje.