We lezen langzamer op een scherm(pje) en zijn veel eerder afgeleid. De lezers van jouw online teksten (en die versturen we allemaal) ben je zo kwijt.
Wees direct relevant
Ik geef je 5 adviezen om dat te voorkomen. Ze zijn gebaseerd op de schrijfmethode Triple B die ik ontwikkelde: boeien, binden en bewegen met tekst. Door Triple B toe te passen in (online) zakelijk schrijven komen lezers in beweging. Heel letterlijk door een product of dienst te kopen, zich te abonneren op een nieuwsbrief of te doen wat jij vraagt in een mail. Maar ook minder concreet, door bijvoorbeeld tot nadenken aan te zetten.
Pas deze 5 adviezen toe en ontdek dat lezers in actie komen door jouw tekst:
- Wees in je tekst direct relevant voor je lezers. Lezers maken (onbewust) de keuze om wel of niet door te lezen door zichzelf deze vraag te stellen: heb ik hier wat aan?
- Een steengoede kop, onderwerpregel (bij e-mails) of startzin is dus essentieel.
- Formuleer vooraf altijd in het kort de hoofdboodschap van je tekst: wat wil je vertellen? Realiseer je hierbij dat jouw lezers alleen doorlezen als ze denken hun winst te kunnen doen met jouw tekst (zie advies 1).
- Ken de lezers voor wie je de tekst schrijft heel goed, ga in hun schoenen staan bij het schrijven. Weet wat hen boeit en interesseert en speel daar op in (doelgroepschrijven is een essentieel onderdeel van de Triple B-methodiek).
- Schrijf toe naar beweging, onder andere door de lezer bij iedere nieuwe alinea te verleiden om door te lezen. Gebruik bijvoorbeeld boeiende tussenkopjes, opsommingen, korte eerste regels of stel een vraag.
Korte online training
Doe hier je winst mee. Op dinsdagochtend 26 april a.s. geef ik via Zoom een korte online training (2 uur)waardoor je leert boeien, binden en bewegen met online tekst. De training is bedoeld voor iedereen die weleens voor het web schrijft. Welkom!