Blog

De kracht van Triple B: waarom met schrijven moeilijk doen als het makkelijk kan?

Veel mensen kost het moeite om (zakelijk) schrijven ongecompliceerd aan te pakken. Dat is een valkuil die Triple B tackelt: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? In dit blog vertel ik je waarom Triple B nuttig is voor íedereen die weleens schrijft.

Het leukste moment tijdens een schrijftraining is als deelnemers dingen roepen als: 'Zo moeilijk is het eigenlijk niet' of 'had ik dit maar eerder geweten'. Of als iemand met een houding van 'ik-zit-hier-omdat-het-moet' toch actief gaat meedoen en vraagt of ik even mee wil kijken met de tekst waaraan hij schrijft. Het kwartje is gevallen, weet ik dan: het principe van boeien, binden en bewegen met tekst (Triple B) is ingedaald.

Mijn trainingen en schrijfcoachingstrajecten worden gevolgd door communicatiemedewerkers, directieassistenten, secretaresses, consultants, schooldirecteuren, adviseurs, ondernemers en (afdeling)managers

Triple B leert je om vanuit 3 basisprincipes aantrekkelijk en effectief te schrijven. Ook krijg je een set handige schrijftrucs aangereikt en het advies om Triple B structureel (dus altijd) toe te passen in al je zakelijke teksten. Omdat je het vooral leert door het te doen.

De 3 basisprincipes van Triple B zijn:

  1. doelgroepdenken;
  2. schrijven vanuit de hoofdboodschap;
  3. schrijven vanuit het 'What's in it for me?'

Per zogeheten 'B-waarde' (boeien, binden en bewegen) krijg je een handvol schrijftrucs die in de actiestand zetten, bijvoorbeeld deze trucs.

Zakelijke teksten zijn vaak (te) lange, feitelijke, droge, weinig 'sexy' teksten die daardoor makkelijker ongelezen blijven

Door Triple B voor het schrijven van zakelijke teksten te gebruiken, vergroot je de kans dat lezers toch gaan doen wat jij wilt bereiken, bijvoorbeeld:

  • snel(er) reageren op een e-mail;
  • actiepunten uit een verslag uitvoeren;
  • een e-nieuwsbrief minstens openen;
  • een gedegen beleidsstuk minstens scannen;
  • meelezen met een concept-projectplan en wijzigingen doorgeven;
  • reageren op een vacaturetekst van je organisatie.
Kenmerkend voor Triple B is dat het geen statische schrijfmethode is maar eentje die continu in ontwikkeling is

De theoretische kant van Triple B licht ik tegenwoordig binnen 3 minuten toe, aangespoord door cursisten die vertelden af te haken tijdens de oorspronkelijke 10 minuten die ik voor de uitleg inruimde. ‘Wij zijn slimme mensen, dit hebben we zo door’, reageerde eens iemand die een training volgde. Hij had gelijk maar niet helemaal. Je hoeft namelijk niet slim te zijn om Triple B in een mum van tijd door te hebben: het is methode die een kind kan begrijpen.

Ook getraind worden in Triple B-schrijven?

Werk, nieuws en blogs